DIFERENȚA DINTRE TRAINING ȘI SEMINAR, WORKSHOP ȘI CONFERINȚĂ

Mihaela Roșcov

În ultima perioadă se organizează tot mai multe evenimente de dezvoltare, printre care, cele mai cunoscute sunt: training-urile, workshop-urile, seminarele și conferințele. Iar noi, însetați de cunoștințe pe valul ascendent al interesului pentru dezvoltare personală, dorim să ajungem la cât mai multe și să ascultăm oamenii de succes, împrumutând de la ei instrumentele care îi ajută.

Aceste evenimente, acum în trend, au devenit atât de populare, încât nici nu ne obosim să le traducem sau adaptăm limbii române, dar presupunem că nici nu este nevoie. Problema este mai degrabă în faptul că organizatorii evenimentelor nu cunosc sau vor artificial să exagereze valoarea evenimentului etichetând evenimentul cu o denumire „la modă” – suferind, bineînțeles, consumatorul – persoana care investește timp și posibil bani pentru a-și dezvolta abilitățile sau competențele personale.

La final, uneori rămânem cu impresii pozitive, dar ce am învățat într-adevăr? Ne propunem, în continuare, să definim fiecare din aceste evenimente ca să putem diferenția valoarea lor, dar și așteptările noastre față de acestea.

Scopul și obiectivele

Fiecare dintre cele patru tipuri de evenimente menţionate mai sus (training, seminar, workshop şi conferinţă) are scopul de a dezvolta anumite abilități sau de a aduce cunoștințe noi. Există, însă, mai multe criterii după care am putea să le diferențiem.

Astfel, seminarul are forma unei lecții sau a unui curs universitar. Comunicarea se produce într-o singură direcție – de la vorbitor spre audiență, iar comunicarea inversă este limitată. Scopul unui seminar este de a informa, sau de a aduce cunoștințe noi.

Un workshop, reieșind și din etimologia cuvântului, este bazat mai mult pe lucru, și prin lucru se are în vedere aplicarea și practicarea unor abilități, scopul acestora este de a aduce experiențe practice, care presupune și multă interacțiune cu facilitatorul.

Un training este o sesiune interactivă în care sunt combinate sesiunile de teorie cu exersarea și practicarea cunoștințelor noi, iar implicarea participanților este încurajată.

Conferința la rândul său este un eveniment complex care poate conține mai multe sesiuni combinate de prezentări, seminare, workshop-uri și training-uri. Scopul acesteia poate fi divers cu tematici ample dintr-un domeniu general, cu caracter introductiv sau care ar presupune expertiză în subiectul conferinței.

Atât seminarul, cât și workshop-ul durează de la o jumătate de oră până la câteva ore, fiind concentrate de obicei pe un singur subiect. Training-ul, implicând atât partea de teorie cât și cea de practică poate dura de la câteva ore până la câteva zile, subiectul fiind abordat cu scopul de a învăța sau îmbunătăți unele abilități. Conferința, care și ea de obicei, durează de la câteva ore la câteva zile, presupune un program mai complex și implicare diversă pe tot parcursul desfăşurării.

Nivelul de participare și interacțiunea

Nivelul de interacțiune depinde de numărul participanților la evenimentul dat. Cu cât numărul de participanți este mai mare, cu atât posibilitatea de participare dar și interacțiune cu facilitatorii sesiunii este mai mică. În cadrul unui seminar numărul de participanți poate fi de la 10 la 100+ persoane, comunicarea este într-o singură direcție și implicarea participanților este practic imposibilă și limitată doar la o rundă de întrebări la sfârșitul sesiunii.

Un workshop, care presupune lucru practic are nevoie de o interacțiune mai mare, și din această cauză numărul participanților este de până la 20 de persoane, activitățile fiind organizate de obicei în lucru pe grupuri mai mici, astfel este încurajat feedback-ul și interacțiunea atât din partea participanților cât și din partea facilitatorilor.

Un training este la fel limitat la 20 de persoane, iar facilitatorul are ca scop folosirea experienței și cunoștințelor personale, dar și cunoștințelor participanților pentru o învățare interactivă a întregului grup. Participanții învață atât de la formator (trainer) cât și unul de la celălalt. Facilitatorul asigură un mediu de învățare confortabil pentru toți participanții – începând de la amenajarea sălii și instrumentele de prezentare până la asigurarea tehnicilor de livrare eficientă a cunoștințelor.

 Conferința, combinând sesiunile enumerate, poate avea seminare cu grupuri extinse urmate de workshop-uri sau training-uri în grupuri cu număr optim de participanți. Astfel, am putea concluziona până când că nu putem numi „workshop” nici „training” sesiunea cu 50 de participanți. La fel nu putem numi conferință un eveniment de o zi cu un singur tip de sesiune.

Valoarea

Fiecare dintre aceste evenimente ne va aduce o valoare și nu am putea spune că un tip de eveniment ar fi mai bun decât altul din simplu motiv că ele au scopuri diferite și se aplică în anumite situații cel mai bine. Cum spuneam de la început, ce ne-ar interesa mai mult pe noi fiind consumatori este ca valoarea să corespundă așteptărilor noastre.

Seminarul ne va ajuta să împrospătăm cunoștințele, să aflăm despre schimbările produse sau ultimele modificări în domeniul de subiect al seminarului. Workshop-ul ne va ajuta să aplicăm un instrument nou sau să practicăm o abilitate. De obicei pentru seminar și workshop trebuie să avem deja o bază de cunoștințe sau să avem o înțelegere deja formată despre subiect. Training-ul presupune învățarea lucrurilor practic noi, sau îmbunătățirea unor abilități. Teoria expusă trebuie să fie susținută de exemple și lucru practic. Accent se pune atât pe partea de învățare cât și pe mediul de învățare, dinamica grupului, dinamica energiei grupului. Astfel, din aceste 3 – training-ul, ca forma de organizare a sesiunii, este cel mai complex și cu cea mai înaltă valoare în cazul când vrem să învățăm lucruri noi. O conferință specializată bineînțeles că va colecta beneficiile acestor 3 sesiuni plus un accent deosebit se pune pe partea de networking. Prin activități în grupuri mai mici și grupuri de discuții se vrea ca participanții să împărtășească idei, să găsească idei noi colaborând și folosind diferența mediilor din care vin.

Am mai putea adăuga câteva concluzii:

  • nu putem numi training un eveniment în care ni se promite că vom învăța de exemplu ultimele modificări legislative sau aplicarea unor standarde;
  • la fel, nici workshop nu putem numi evenimentul cu astfel de subiecte.

Cum deosebim ce eveniment va avea loc cu adevărat din anunțul acestuia?

Evenimentele pe care le-am descris mai sus de obicei au caracter deschis, ceea ce înseamnă că oricine ar putea aplica îndeplinind un formular sau pur și simplu acceptând invitația de pe Facebook. Și aceasta presupune că organizatorii vor depune efort ca evenimentul să fie bine promovat. Iar ca să putem depista singuri ce fel de eveniment într-adevăr va avea loc, ne ajunge doar anunțul sau descrierea evenimentului.

Cum am putea identifica faptul că anunţul prezintă un seminar? În primul rând este un eveniment cu o tematică specifică: prezentarea unui instrument nou, prezentarea unor modificări sau introducere într-un subiect. Numărul mare de participanți care se așteaptă – și aceasta putem observa din sala unde va avea loc evenimentul. Săli care permit organizarea evenimentelor din tema acestui articol nu sunt așa de multe, și putem să ne dăm seama de numărul de persoane așteptat anume din capacitatea sălii. Alt indicator este folosirea noțiunii de „vorbitor” sau „speaker” pentru persoana care va prezenta.

Un workshop sau un training are un număr limitat de locuri pentru a asigura eficiența învățării. Ceea ce înseamnă că dacă în anunț sunteți invitat la un training într-o sală de 50+ persoane cel mai probabil nu va fi training, ci o prezentare sau seminar.

Respectiv, este bine să determinăm tipul de eveniment la care participăm, pentru a seta anumite așteptări, sau eventual pentru a ne pregăti, astfel ca implicarea noastră, într-adevăr să capete valoare.

ro_RORomanian