CUM‌ ‌TRECEM‌ ‌INSTRUIREA‌ ‌ANGAJAȚILOR‌ ‌ÎN‌ ‌ONLINE‌ ‌

Mihaela Roșcov

Trecerea spre mediul online este inevitabilă în toate domeniile. În aceeași direcție se orientează și instruirea personalului din organizații. Dacă până acum se opta pentru dezvoltarea personalului față în față, în pofida ultimelor evenimente, toți mai mulți angajatori optează pentru instruirea la distanță.

Este important, atunci când decidem să ne instruim personalul organizației noastre online, să fim conștienți de avantajele și dezavantajele acestei modalități. Fie că dorim să organizăm evenimente de instruire online sau suntem chiar noi cei care livrează instruirea, trebuie să ținem cont de următoarele particularități:

  • Instruirea va avea costuri reduse din considerentul că nu este nevoie de asigurat deplasarea, cazarea participanților, precum și plata pentru sala de curs;
  • Participanții se pot conecta din orice colț al lumii, folosind orice dispozitiv cu acces la Internet;
  • Este necesară dotarea tehnică a participanților cu computer/laptop, cameră, microfon, precum și pregătirea tehnică a participanților ca să știe cum să utilizeze dispozitivele, cum să se înregistreze pe platforma aleasă și cum să o utilizeze;
  • Sesiunile trebuie să fie porționate a câte 1h-1h:15, timpul total al instruirii să nu depășească 3 ore, astfel participanții să nu fie obosiți și să păstrăm nivelul de concentrare adecvat;
  • În dependență de obiectivele și resursele disponibile, se pot alege platformele potrivite pentru instruirea la distanță (Google Classroom, Zoom, Webex, MyOwnConference, Loom etc);
  • Majoritatea platformelor au posibilitatea de a partaja ecranul/prezentarea, astfel încât participanții să poate urmări materialul prezentat;
  • Pentru a folosi webinarele și de către persoanele care nu au putut fi prezente în timp real, acestea se pot înregistra și distribui ulterior (Loom, Zoom);
  • Distribuirea de documente și fișiere între participanți poate fi posibilă prin intermediul platformelor disponibile, astfel încât acestea să poate fi deschise și utilizate în timpul instruirii;
  • Deși organizarea unor activități practice unde e nevoie de implicarea fizică a participanților va fi anevoioasă, pot fi utilizate anumite chestionare (Slido, Surveymonkey, Typeform, Google Forms, Microsoft Forms etc) sau aplicații dedicate (Miro, Doodly, Padlet etc.), astfel încât participanții la instruire să fie implicați în prezentare;
  • Pentru activitățile în care avem nevoie ca participanții să lucreze în echipe putem folosi aplicația Zoom, care ne permite repartizarea persoanelor în camere/grupuri separate, de asemenea, participanții pot să lucreze împreună la același document (Microsoft Teams, Miro)
  • Pentru interactivitate și notițe instante se pot folosi whiteboard-urile disponibile în aplicații;
  • În cazul în care este necesar de a nota participanții, sau a le atribui punctaje se poate folosi, de exemplu, Google Forms în Google Classroom;
  • Este mai greu de cointeresat participanții dacă nu există motivație inițială, de asta e important de a identifica necesitățile, de a implica personalul în identificarea subiectelor și a obiectivelor instruirii sau de a le permite să decidă ei înșiși dacă doresc să participe sau nu.

Acestea sunt câteva aspecte esențiale care trebuie urmărite în momentul interacțiunii la distanță.

Voi ce experiență aveți cu referire la dezvoltarea în online?

AXA Management Consulting – companie lider în oferirea soluţiilor de dezvoltare pe piaţa serviciilor profesioniste din Republica Moldova – utilizează un spectru larg de instrumente de instruire on-line, toate concepute pentru sporirea performanței organizaționale ale partenerilor cu care colaborează.

ro_RORomanian