DEVALORIZAREA TRAINING-ULUI – UN FENOMEN FIRESC? Partea 2
Vitalie Popa

Partea 2 – Ce nu este training

Ceva timp în urmă, colega mea de la AXA Management Consulting – Mihaela Roşcov – a elaborat un articol despre diferenţa dintre training şi alte evenimente / activităţi mai mult sau mai puţin instructive: workshop, seminar, conferinţă. Deşi a trecut ceva timp de când a fost elaborat, îl consider încă destul de actual, căci termenii respectivi se utilizează, adesea, arbitrar. Si aceasta vorbeşte despre competenţa unor “colegi” de breaslă. 

Fără a repeta cele mai valoroase idei din articolul menţionat, propun, în continuare câteva indicii, ce caracterizează o bună parte din activităţi de “training”, dar care, de fapt, nu sunt training:

1. Expertiză pură. Este deosebit de captivant să urmăreşti relatările celor cu expertiză avansată întrun careva domeniu. Să te laşi prins de entusiasmul lor, de pasiunea pentru cunoştinţe, etc. Doar că training-ul nu este doar despre conţinut, procesul este cel ce contează într-un final. Adesea, procesul de transmitere a expertizei, realizat de către un expert, denotă o minimă preocupare pentru procesul de învăţare a participanţilor. Mesajul “Iata cît de competent sunt eu” este dominant.

2. Axarea doar pe proces şi insuficienţa de expertiză. Fără a mă contrazice, subapreciez şi cealaltă extremă. Aici se încadrează şi excesul de jocuri, activităţi “funny”, etc., input-ul trainerului şi transferul de expertiză fiind minime. Buna dispoziţie e ca şi cum garantată, doar că… ce ai învăţat cu adevărat la un asemenea training?

3. Lipsa capacităţii de a gestiona dinamica grupului. Un grup de participanţi la training este foarte eterogen şi aceasta este extraordinar! Participanţii, chiar dacă împărtăşesc aceleaşi valori şi o cultură comună (în cazul programelor de training corporative), sunt purtători de nivele diferite de experienţă, expertiză, autoritate, aspiraţii, etc. Toate acestea constituie “materia primă” pentru oferirea oportunităţilor de dezvoltare, pe care un trainer le valorifică la maxim şi transformă evenimentul întro adevărată experienţă de învăţare.

În plus, pe parcursul unui program de training apar variate situaţii: confruntări, obstrucţionări, frustrări, monopolizări, etc., pe care un trainer competent ştie cum să le gestioneze şi chiar să profite de aceastea pentru a maximiza învăţarea participanţilor

4. Exces de “mesaje motivaţionale”. Fiecare dintre noi a participat la evenimente unde îndemnuri de tipul “Sunteţi extraordinari!”, “Haideţi că sunteţi în stare!”, “Crezi în tine şi acţionează!” şi alt bullsh*t mesaj similar, sunt prezente de fiecare dată când “trainerul” nu mai are ce spune. Well, precum am menţionat în prima parte a acestui articol, nu zic că în training nu ar trebui să fie prezente asemena mesaje. Doar că atunci când numărul lor este mai mare decât utilitatea conţinutului, ar urma să formulăm concluzii…

Este firesc să vă întrebaţi acum: Dar ce este training atunci? Despre acesta va fi partea a 3-a a acestui articol 🙂
Deci, va urma…

ro_RORomanian